Så meget CO2 udleder din mad

Der findes mange forskellige lister vedr. vores madvarer og CO2 udledning. Vi har baseret vores liste på Concito, men grupperet listen efter måltider.

Man kan helt klart gøre den største forskel på toppen af listen: hovedret og morgenmad. Ændringer i vores grønne vaner har ikke den store effekt, men undlad frugt og grønt der bliver fløjet ind ude af sæson og spis i stedet lokalt frugt og grønt, der er i sæson. Spis derfor de lokale frugt og grønt i sæson.

Mængden af CO2 måles i kg per kg vare. Målt på genstande udleder et glas vin ca. lige så meget CO2 som en enkelt øl.

Morgenmad

Havregryn Yoghurt Æg Ost 31%
0,8
1,3
2,0
9,6
 
Letmælk Margarine Flødeost Smør
1,0
1,6
6,6
10,6

Fisk & kød

Muslinger Torsk, filet Grisekød Oksekød
0,1
2,8
4,6
13,9
 
Sild, filet Kylling Rejer, frosne Lammekød
1,3
3,2
10,5
21,4

Tilbehør

Kartofler Brød Pasta Ris
0,2
0,4
1,2
3,0

Drikkevarer

Kaffe Øl Appelsinjuice Vin
0,3
1,0
1,3
2,4

Sødt

Chokolade mørk Sukker Slik Chokolade lys
0,9
1,0
1,2
2,7

Frugt & grønt

Æbler (danske) Hvidkål, rødkål Bananer Appelsiner
0,1
0,3
0,5
0,6
 
Gulerod Æbler (import) Tomat og agurk (import) Tomat og agurk (danske)
0,2
0,4
0,6
0,8

Måske noget for dig


Vælg dansk frugt og grøntsager i sæson

Dansk frugt og grønt i sæson er friskere og ofte billigere. Dansk frugt og grønt indeholder færre sprøjtemidler. Find dansk frugt og grønt i sæson her.

Lokalt Grøn mad